עובדה זו ידועה לכל, כדי להצליח בלימודים צריך ללמוד הרבה. וכדי לצלוח את תקופת בית הספר בהצלחה יתרה עליכם לקבל ציונים גבוהים. האמת שזה נתון מאוד מעניין, במיוחד כששיטת הלימוד היא אחידה לכלל הילדים ואילו היא לא מתאימה לכולם.
אז איך בכל זאת אפשר להגיע למצב בו כל הילדים מצליחים להגיע להישגים טובים? אפילו אלו שמתקשים עם שיטת הלימוד הרגילה? במחקרים שנעשו, נמצא כי שינון של החומר הוא לאו דווקא יעיל, אך מה שנמצא יעיל יותר הוא תרגול מעשי. אז איך תרגול מעשי יעזור לילדכם להצליח בבחינה? ובלימודים בכללי? מבולבלים? לא עוד, המשיכו לקרוא.
כל חטיבת ביניים באשר היא עורכת מבחני קבלה לכל אלו שמעוניינים ללמוד בה. זהו מבחן שלמעשה ממיין את התלמידים אשר עומדים ללמוד בה. לכל חטיבת ביניים מבחן מסוג שונה, כך שאין אפשרות ללמוד אליו לפני כן, אלא אם נין חומר לכך מראש.
הבחינות נערכות בהתאם לסוג הכיתה באליה נערכים המבחנים. כמו למשל, כדי לבחון את מידת ההצלחה של תלמיד פוטנציאלי בכיתת מדעים, סביר להניח שיתנו לו לפתור מבחן במדעים כיתה ז' כדי לראות כיצד הוא מצליח להסתדר עם חומר שלמד לבד ואת יכולת ההתמודדות שלו. צריך לזכור שמבחני הקבלה הם לילדים מתחת לגיל 13 ולכן, אין להקשות עליהם כמו באוניברסיטה.
ישנן חטיבות ביניים אשר עורכות קורס טרום מבחן אשר שם מסירים את החומר התיאורטי ועל התלמיד לעשות תרגול מעשי בביתו. בעת התרגול המעשי, התלמיד לומד איך לגשת לבעיות שהוא לא מבין, לומד איך לשאול את המורה את השאלות הנכונות וגם בודק את שיטות הלמידה שעוזרות לו להטמיע את החומר.
ובכן, זוהי שאלת השאלות שנשאלת כל שנה מפי כל תלמיד והורה. מדוע צריך לתת ציונים במבחנים? הרי מדובר עדיין בילדים.
ואלו הן הסיבות:
נראה כי בכל המחקרים שנעשים, הציונים מופנים יותר כלפי המורים. זה נעשה כדי לתת למורים תמונת מצב רחבה יותר על הספקו של התלמיד. אם המורה רואה כי התלמיד לא צולח תרגיל או משימה מסוימת, הוא יוכל לתת לו תגבור או עזרה אחרת בדיוק על הנקודות החלשות שלו.
לדוגמה, תלמיד ביצע מבחן בעברית לכיתה ז' ונראה כי החלק של הבנת הנקרא הוא לא חזק אצלו. משמע שיש לחזק את המיומנות הזו. ההמלצה הגורפת היא שכדי לשפר את המיומנות על התלמיד לעשות תרגול מעשי כמו קריאה, שיכולה מאוד לתרום ולשפר אותו במקומות שהוא חלש בהם.
כיום, לאחר ההבנה כי מתן ציונים במספר פוגעים במוטיבציית התלמיד והערכתו העצמית. ניתן לתת הערכות חלופיות כמו: הערכה מילולית, באותה הערכה ניתן לציין כי תרגול מעשי אשר השקיע בו תרם להבנתו ושהשיפור ניכר מאוד לעין ביכולותיו. נסו בעת הלמידה לתת משחקים תחרותיים שלא מבוססים על ציונים.
אין כל צורך באמצע תהליך הלמידה לתת ציונים, אלא רק בסופו. תדגלו להעריך את התלמיד בעזרת תגמולים קטנים כמו מילה טובה או הערה מחמיאה ליכולותיו. דברים אלו יכולים מאוד לחזק תלמיד אשר משקיע בתרגל מעשי כדי לשפר את עצמו, אם כך עזרו לו בחיזוקים חיובים על עבודתו.
מאמרים נוספים